Na czym polega zastrzeżenie nazwy i logo firmy?
Czym jest zastrzeżenie znaku towarowego?
Zastrzeżenie, czy też rejestracja znaku towarowego to dokonanie wpisu znaku towarowego spełniającego kryteria rejestracji do rejestru znaków towarowych w odpowiednim urzędzie patentowym. Zastrzeżenia znaku towarowego dokonuje się w momencie wpisu do rejestru oraz udzielenia ochrony z rejestracji znaku towarowego, poświadczonego wystawieniem certyfikatu dla właściciela rejestrowanej nazwy lub logo firmy.
Jak wygląda rejestracja znaku towarowego?
W celu zastrzeżenia nazwy i logo firmy należy przejść procedurę rejestracyjną. Rozpoczyna się ona od złożenia wniosku o rejestrację, w którym zawarte są informacje, np. dane osoby zgłaszającej, opis i przedstawienie graficzne znaku, a także klas towarów lub usług, dla których ma być zarejestrowany znak. Następnie odpowiedni urząd, w zależności od zasięgu terytorialnego ochrony, który chce się uzyskać (Urząd Patentowy RP, EUIPO lub WIPO), przeprowadza badanie zdolności rejestrowej znaku, w którym stwierdza, czy nie ma przeszkód do zarejestrowania danego oznaczenia. Kolejny etap to publikacja zgłoszenia, z którym mogą zapoznać się wszyscy zainteresowani, a następnie wnieść sprzeciw, jeśli uważają, że zarejestrowanie nowego oznaczenia mogłoby naruszyć ich wcześniejsze prawa. Jeśli takie sprzeciwy nie zostaną wniesione lub zostaną uznane za bezzasadne, znak towarowy zostaje zarejestrowany, wpisany do rejestru, a zgłaszający otrzymuje certyfikat poświadczający uzyskanie prawa z rejestracji znaku towarowego.
Jakie są korzyści z rejestracji nazwy i logo firmy?
Skutkiem zastrzeżenia znaku towarowego jest możliwość zabronienia wszystkim pozostałym przedsiębiorcom posługiwania się danym oznaczeniem dla celów zawodowych lub zarobkowych. Zastrzeżenie znaku pozwala więc na kontrolę tego, w jaki sposób i dla jakich produktów znak towarowy będzie używany. Zabezpiecza interesy zarówno przedsiębiorstwa, jak i klientów, poprzez niedopuszczenie do wprowadzenia ich w błąd przez konkurentów. Zarejestrowane znaki towarowe można oznaczać symbolem ®, który świadczy o ochronie prawnej marki, a także podnosi zaufanie klientów do danego przedsiębiorstwa. Ponadto, w momencie, gdy konkurent próbuje zarejestrować oznaczenie choćby podobne dla tych samych lub podobnych towarów, można rejestrację taką skutecznie zablokować podczas wniesienia sprzeciwu podczas postępowania rejestracyjnego.
Dobre oznaczenie, wypromowane w odpowiedni sposób, wywołuje pozytywne skojarzenia pomiędzy nazwą lub logiem a produktem. Przekłada się to na wzrost zaufania klientów do marki, a to owocuje wyższym poziomem sprzedaży oraz zwiększonym zyskiem. Jednak dopiero zastrzeżenie nazwy i logo umożliwia pełną ochronę prawną oraz odniesienie długotrwałego sukcesu na rynku.
Wiesz już, jak zastrzec nazwę i logo firmy, wiesz również, jakie korzyści przynosi rejestracja znaku towarowego. Może Twoja firma już posiada nazwę, jednak zastanów się, czy nazwa spełnia warunki, dzięki którym zastrzeżenie znaku towarowego firmy w przyszłości okaże się możliwe.
Źródło: Fotolia.com
Jaka powinna być dobra nazwa firmy?
Istnieje kilka cech, dzięki którym nazwa będzie znacząco się wyróżniać spośród konkurencji. Zobacz, czym powinna charakteryzować się nazwa, która przyciągnie klientów i którą warto będzie chronić, by w przyszłości nazwa przyniosła zysk.
- Na samym początku musisz wiedzieć, że im krótsza nazwa, tym lepiej. Udowodniono, że nazwa, która składa się z 4 lub 5 znaków zapada w pamięć szybciej, wystarczy spojrzeć na światowych gigantów: Kodak, Nike, Mars, Pepsi, etc.
- Tworząc nazwę, zadbaj o to, by ta nie zawierała znaków diakrytycznych, czyli polskich znaków: ś, ź, ą, ć. Taka nazwa będzie o wiele bardziej praktyczna, np. przy dyktowaniu jej przez telefon – unikniesz zbędnych pytań co do pisowni – jakie ż, jakie ó etc., oprócz tego obcokrajowcy nie będą mieć problemu z wymową lub zapamiętaniem.
- Kolejny punkt również dotyczy kwestii lingwistycznej. Może na samym początku nie planujesz ekspansji na rynek zagraniczny, jednak warto sprawdzić stworzoną nazwę pod względem języków obcych. Stworzoną nazwę sprawdź w kilku podstawowych językach, m.in. angielskim, niemieckim, francuskim i hiszpańskim. Historia zna wiele przypadków, gdzie giganci nie zastosowali tego zabiegu i zaliczyli wpadkę. Przykładowo Honda Fitta: fitta, na półwyspie skandynawskim, oznacza żeńskie genitalia. Model Hondy nie cieszył się wielkim zainteresowaniem, dlatego przemianowano ją na Hondę Jazz.
- Weź również pod uwagę grupę odbiorców, do której będziesz kierować swoje produkty, czy usługi. Jest to ważny punkt, ponieważ tworząc nazwę, np. dla firmy informatycznej musisz wziąć pod uwagę, m.in wiek, bo możesz kierować swoje usługi do młodych odbiorców, dla których nazwa może być "luźniejsza" lub dla starszych, którzy nie posługują się nomenklaturą internetową, ponadto liczy się pochodzenie, płeć, zainteresowania itp. Im lepiej dopasujesz nazwę, tym łatwiej trafisz do grupy docelowej.
- Ostatnim punktem, jednak nie mniej ważnym jest bezpieczeństwo nazwy pod względem prawnym. Stworzony termin trzeba sprawdzić, czy nie koliduje z nazwami, które już funkcjonują na rynku. Żeby uniknąć kolizji, wystrzegaj się wzorowania się innymi nazwami. Oczywiście możesz się inspirować sprawdzonymi oznaczeniami, jednak zmiana jednej litery w nazwie, np. W nazwie Opel, kiedy sprzedajesz produkty lub świadczysz usługi powiązane z motoryzacj, jest zdecydowanie złym i ryzykownym pomysłem.
Wszystko pięknie, bo wiesz, czym charakteryzuje się dobra nazwa firmy, ale skąd wziąć jakąkolwiek inspirację? Nic się nie martw, bo na to też znajdzie się rada. Najciemniej jest pod latarnią, dlatego przede wszystkim szukaj weny w Internecie. Dzisiaj jest to największa kopalnia wiedzy i inspiracji, potrzebnej do wykreowania nazwy. Przeszukaj portale, strony, powiązane z Twoją branżą. Oprócz tego poszukaj interesujących filmów, tekstów lub grafik, to zadanie nie będzie to trudne, bo z każdą minutą powstaje świeży, oryginalny internetowy content.Kolejnym źródłem są branżowe czasopisma, magazyny, które są przepełnione po brzegi branżowym słownictwem, więc z pewnością otrzymasz ogromny zastrzyk inspiracji! Innym sposobem jest wykorzystanie mniej oczywistej skarbnicy pomysłów, mianowicie słownika! Może do tego posłużyć słownik wyrazów obcych lub języka polskiego. W każdym z nich znajdziesz ciekawe terminy, pokombinuj, zacznij łączyć, baw się słowem – to świetna zabawa i ćwiczenie na kreatywność. Będąc już przy tradycyjnych źródłach, równie odpowiednie będą mitologia, baśnie i bajki. To dopiero kopalnia osobliwych słów, terminów i nazw własnych! Tutaj rozwiniesz swoją kreatywność do granic możliwości, a do tego stworzysz może idealną nazwę dla biznesu?Tak naprawdę wyżej wymienione źródła to tylko mała część tego, co możesz znaleźć wokół siebie. Natchnienia możesz szukać wszędzie, wystarczy tylko, że będziesz mieć otwartą głowę i trochę pokombinujesz. Stosując się do powyższych rad, na pewno stworzysz idealną nazwę dla swojego biznesu!
Źródło: Fotolia.com
Jak dopasować domenę internetową do nazwy firmy?
Już wiesz, że bardzo ważnymi elementami składowymi firmy są nazwa, logo oraz ich ochrona. Jednak nie wszyscy przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, dlaczego równie ważna jest domena internetowa. Domena internetowa, czyli strona www nie musi brzmieć tak jak nazwa firmy. Jednak dobrze by było, żeby domena była tożsama z nazwą firmy. Z pewnością wielkim plusem będzie identyfikacja. Odbiorca, szukając Twojej frmy w internecie będzie podążać za nazwą, dlatego w wyszukiwarkę wpisze zapamiętaną nazwę firmy.Niektórzy również twierdzą, że taka sama domena i nazwa, przekłada się na wyższą pozycję w internecie. Jeżeli jednak zdecydujesz się na domenę różną od nazwy, to tutaj sprawdź kilka porad, jak wybrać domenę:
- zwróć uwagę na rozszerzenie, czyli .pl, .com, .eu,
- domena powinna być w miarę możliwości krótka,
- z kolei dłuższą domenę lepiej zapamiętać, gdy są logicznie ułożone słowa, niż zbiór przypadkowych liter i cyfr,
- unikaj używania cyfr w domenie, chyba że jest to charakterystyczna cyfra lub cyfry dla nazwy, np. Gift4u,
- to samo tyczy się myślników, które niepotrzebnie zabierają miejsce, stwarzają też kłopot w zapisie i utrudniają w pozycjonowaniu strony,
- tutaj też obowiązują zasady ortografii, więc nie zaskakuj odbiorców nietypowym zapisem,
- podobnie mają się domeny z różnymi skrótami myślowymi, czy rebusami, które rozumiesz tylko Ty, taki zabieg na pewno nie pomoże w odnalezieniu Twojej firmy w sieci.
To by było na tyle. W artykule znalazło się wszystko to, co powinieneś wiedzieć o tworzeniu nazwy dla swojej firmy, ale też o jej ochronie. Nieznajomość prawa szkodzi, dlatego warto wiedzieć, dlaczego ochrona marki budowanej przez lata jest tak ważna, ale również dochodowa. Z kolei dobra domena internetowa w dzisiejszych czasach również jest istotna, a jej wartość rośnie z roku na rok.Biorąc pod uwagę wszystkie wskazówki, z pewnością nazwa Twojej firmy będzie oryginalna i bezpieczna, a do tego będziesz mógł się wzbogacić.
Oceń ten artykuł: